Snowpiercer (2013)

snowpiercer_ver20_xlgCand vine vorba de filme, preferatii mei sunt Sud-Coreenii si Nord-Europenii. Pentru deceniile trecute, as adauga si Japonezii pentru Kurosawa si Italienii pentru Fellini…dar cum dupa astia 2 maestrii n-au prea urmat altii de anvergura lor sau macar pe aproape, raman la primele doua categorii.

Si ma opresc la sud-coreeni. Dintre sud-coreeni, preferatul meu e Ki-duk Kim, motiv pentru care compar toate filmele sud-coreene cu filmele lui – sa zicem cu Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (2003), care e capodopera. Pe Joon-ho Bong l-am descoperit cu Salinui chueok, care mi-a placut atat de mult, incat aproape ca l-am ridicat la acelasi nivel cu Ki-duk Kim. So, e de la sine inteles cat am asteptat noul sau film, Snowpiercer (2013).

Si-a venit si filmul. Eu cu asteptari cat casa. Care nu mi-au fost dezamagite. De fapt au fost, putin, de faptul ca si-au bagat americanii mana-n oala sud-coreana, lucru care s-a vazut. Spre deosebire de Salinui chueok sau Madeo, pentru care Joon-ho Bong nu a lasat americanii sa intervina si le-a facut pur si 100% sud-coreene, la Snowpiercer aerul ala puternic sud-coreean se rarefiaza usor. Mai ales la final. Finalul are o puternica influenta americana. Dar asta nu-l face prost, in niciun caz! Il face un film extraordinar, dar nu atat de extraordinar precum Salinui chueok sau Madeo.

Este extraordinar pentru ca (si o iau pe rand):

Distributia. Chris Evans intra fidel in pielea celui mai bun rol pe care l-a avut pana acum. A aratat ca poate sa fie mai mult decat Captain America. Tilda Swinton, draga de ea, care m-a cucerit cu  We Need to Talk About Kevin, ma recucereste de fiecare data cand apare pe ecran. Iar acum a fost extraordinara. A facut un rol memorabil, s-a intrecut pe ea insasi. Ed Harris de nota 10, iar John Hurt, de 11.

Scenariul, inspirat din Le Transperceneige si scris de Joon-ho Bong, este un scenariu din care poti sa scoti zeci de interpretari. Dialogurile in sine nu tradeaza substanta actiunii, care reiese tocmai din actiune, dialogurile fiind modeste. Si ca tot am ajuns la substanta, eu am citit vreo 5 interpretari si toate argumentate, toate posibile. Una ar fi aceea a omului care porneste de jos, dupa care trece prin toate “vagoanele” societatii, depasindu-si conditia, iar cand ajunge la putere se blochaza si nu stie cum sa gestioneze puterea, criza care are efect negativ sau pozitiv, in functie de interpretari.

Regia. Nimic de reprosat. M-a captivat, a mers pe o varianta diametral opusa, atat artistica, cat si tehnica.

Costumele si decorurile. Foarte interesant gandite, foarte fidele “realitatii”, mi-au transmit atmosfera si a fost suficient.

Coloana sonora nu m-a impresionat, nici nu mi-a displacut, a fost ok. Nu s-a comparat, insa, cu cea de la Salinui chueok.

Pe IMDB are 7.6 de la numai 4.000 useri si cred ca in zona asta va ramane. Pe Rotten Tomatoes nu are scor, criticii inca nu au vazut filmul 😀 Eu ii dau 8.0/10 si-l recomand cu drag.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s